tirsdag den 26. september 2017

Den dag i badet var fatal, det er altid fatalt at gå i bad, at svømme i egne tanker og glemme at barbere benene. Nogle gange tænker jeg højt

- .. alligevel synes jeg det lyder forkert, jeg hader når noget lyder forkert, kender du ikke det at noget bare lyder forkert, sådan som når der er noget man bare er uenig i? Jeg synes jeg skulle gøre noget andet
- jeg forstår ikke hvad du mener
- jo sådan bare ikke rigtigt, ikke i orden, jeg burde tænke på andre end mig selv
- jamen hvad er da rigtigt, det kommer jo an på hvor man ser det fra?
- nej, for der er bare nogle ting som ikke er rigtige?
- Hvordan?
- det kan jeg ikke forklare, det føles bare sådan. Vi kan jo ikke bare gøre hvad der passer os uden at tænke på resten af verden.
- Hvorfor ikke?
- nej for så falder det hele fra hinanden, vi kan ikke fungere uden et samfund.
- Jamen hvor ved du fra, hvad der er rigtigt at gøre, det kan jo være der sker noget nyt og spændende, hvis vi lige pludselig begynder på noget helt andet, end det vi plejer
- det er noget andet. Jeg mener bare, at vi jo bliver nød til at tænke på at der er andre til stede i verden og at vi ikke kan te os som det passer os, fordi vi skal vise hensyn.
- det lyder lidt kedeligt, som om der kun er en måde at tænke på, en sandhed. Hvad sker der, hvis det viser sig at det slet ikke betyder noget, at vi bare kan definere en ny sandhed og så sker der andre ting. Hvorfor lægge sig fast på en sandhed?
- nej det er ikke det jeg mener, jeg mener bare at det er vigtigt at vi arbejder sammen for at skabe et godt samfund, folk må gerne være vilde, bare de også tænker på det fælles bedste.
- hvor ved du fra hvad der er det fælles bedste?
- det er da et irriterende spørgsmål, ordkløveri, det fælles bedste er der hvor alle tager hensyn til hinanden.
- hvorfra ved du at det samfund og den struktur vi kender er det bedste? Det kan jo være, at der er nogle helt andre måder verden kan indrette sig på, som er helt anderledes?
- ok jeg medgiver at jeg ikke ved så meget, men lidt har vi da erfaret over tid som mennesker, og jeg tror at viden og erfaring er det som udvikler os. Derfor tror jeg også vi skal bygge vores samfund på de erfaringer vi har. Derfra kan vi konkludere, at der er måder som skaber den bedste helhed. Det er de erfaringer vi skal bruge til at sætte rammen for hvordan vi skal indrette os. Men noget er jo også logisk, hvis man bare gør som det passer en, og ikke tænker på andre, så vil samfundet falde fra hinanden
- Altså hvad angår viden og erfaring i vores samfund, så er der da rigtig mange ting vi ikke er særlig gode til at tage ved lære af, vi gør rigtig ofte de samme fejl. Vores samfundsstruktur er vel bare sådan som vi i vores udvikling ind til videre er kommet frem til. Hvis samfundet falder fra hinanden så kan det jo være der kommer noget nyt, hvad er der så galt i det?
- Mange vil komme til at lide hvis det hele styrter sammen, det handler jo om at vi sammen skal hjælpe hinanden, til at have en god tilværelse, og hvis vi står sammen så kan vi række længere
- Jeg synes ikke der er noget galt med at stå sammen, men jeg ved ikke om mange vil komme til at lide ved, at der sker noget andet, det kommer nok an på hvad det er som sker.
Uden for badeværelsesvinduet regner det, regnen visker mine tanker væk og jeg rækker efter sæben, vandet risler om mig og lukker alle lyde ude.
Inde i mit hoved larmer vandet

- En dag vil jeg rejse
- Hvorhen?
- Det er lige meget, at se verden på ny, det er min intention
- kan du ikke bare gøre det her, du kan jo bare blinke og ryste kroppen lidt, og så beslutte dig for at verden er ny
- Nej det er ikke det samme, for i et andet bad vil jeg garanteret handle og tænke anderledes
- tror du virkelig at omgivelserne påvirker hvordan du tænker? Er du ikke selv herre over dit hoved og dine tanker?
- både ja og nej, jeg er herre over mine tanker, men jeg bliver meget påvirket af omgivelserne, så når jeg kommer i nye omgivelser, så udvider min horisont sig og jeg tænker ikke de samme tanker, men nogle nye tanker.
- Jamen ligegyldig om det er på det samme bad som du står i, så ændrer verden og vores forståelse af den bare nogle stråler har flyttet sig, hvorfor gå til et nyt brusebad, når du kan udvide din indsigt her allerede?
- Fordi det kan være det er den samme indsigt jeg vil opnå her, men under en anden bruser vil vandet stå i en anden vinke, og derved vil alt det samme se anderledes ud, selv om at det er det samme.

Mine tanker leger med mig og vandet er hedt

- Måske skulle jeg ikke have det plaster på
- men det er der jo så såret kan hele
- det forstår jeg godt, men er du sikker på at plastret virker på det sår? Kan det ikke bare hele sig selv
- Der er aldrig noget som heler af sig selv
- der er meget som heler af sig selv uden vi opdager det, hele tiden.
- kan du være sikker på det? Hvor ved du egentlig det fra, når det nu ikke er noget vi opdager, hvorfra ved du det så?
- det gør jeg bare
- det er da et sært argument, jeg er uenig, der er aldrig noget som heler af sig selv. Og hvis der er noget som vi slet ikke opdager, så eksisterer det nok slet ikke.
- Du har vel slået dig før, og set såret hele af sig selv
- nej det er ikke såret som heler, det er kroppen der heler fordi jeg passer på den og giver den næring, spiser gode vitaminer
- så kan man måske sige at såret er en del af kroppen, og de heler sammen, som en del af eksistensen
- nej for hvis jeg ikke besluttede at jeg ville putte energi i kroppen så ville den ikke hele, det er mig som bestemmer
- Er det noget du har besluttet?
- Ja
- Er det ikke bare noget du gør, for at eksistere?
- Jo, men fordi jeg har besluttet at eksistere
- er din eksistens ikke noget du har fået forærende, hvordan kan du så påstå at det er din beslutning?
- det kan være, at jeg ikke selv er herre over at være kommet til verden, men jeg kan selv bestemme hvorfor
- du kan vælge at bestemme selv eller at tro på at noget har skabt dig
- det er da et mærkeligt valg, at kunne vælge at tro på noget som jeg aldrig nogensinde kan bevise. Næ nej


Iskoldt vand lammer huden på ryggen og jeg skriger i en bevægelse ud af badet. Jeg famler efter håndklædet og ryster lidt, chokket er godt og det er skriget også, mit hoved er pludselig helt klart, og min tanke gennemsigtig, som at kunne se helt ud i horisonten helt tydeligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar